måndag 5 januari 2009

Är det inte dags att avpynta snart?

Som jag tidigare skrivit om har det inte varit så kul att julpynta detta år. Det stackars pynt som ändå släpats fram ser så där lagom ute ut nu. Nu är det ju 2009, julen är över och allt ska helst vara krispigt vitt! Både ute och inne.


Det finns väl ingen som undgått det nya stilfenomenet Shabby Chic? Slitet men ändå chic. Vitt är den stora basfärgen med accenter av grått, ljusrosa, ljusgrönt mm. Halvt avlutade möbler matchas med romantiska textilier och gammeldags inredningsdetaljer såsom gamla fotografier och fattigmanssilver. Mycket man kan pyssla till själv, om man gillar sånt.
På en av mina inredningskurser fick vi lära oss att man visst kan ha all inredning i vitt men att man då ska välja olika strukturer och blanda matta och blanka ytor. Det passar ju bra om man vill ha det Shabby Chic. Jag är väl inget jättefan, skulle inte vilja ha det Totally Shabby Chic hemma själv, men jag tycker det är fint att titta på bilder och sno delar av stilen. Det finns en uppsjö av SC-bloggar på internet, jag kollar in denna emellanåt; http://lantlif.blogspot.com/

Vill ni shoppa lite SC-stuff? Kolla här; http://www.broarne.se/butik/
Jag blev väldigt fäst vid denna ljusstakei fattigmanssilver, ett par såna blir nog inköpta snart!

Mona, som har bloggen Kommunalaren, tipsar om webbutiken Noga Utvalt i sin blogg: http://www.nogautvalt.se/. Även den värt ett besök (både Monas blogg och webbutiken :)

Jonas kallar vår stil i köket för bondromantisk, det är nog det närmsta Shabby Chic vi kommer. Men det är väl som med allt inom inredning, man ska blanda för att det ska bli personligt och snyggt. Lite Shabby här, lite Chic där, lite 50-tal hit, lite bondromantik dit.

Min charmanta kollega Malin (andra halvan av M&M Design som kommer att grundas alldeles inom kort.. snart) har äntligen kommit igång med sin blogg Malins Design, gå in och bli inspirerade av 60-tals stil!


Nu har jag en katt som skriker på uppmärksamhet (han la sig först över datorn och sen tvärs över mitt knä och spinner och mjauar hjärteskärande just nu) och en dödssjuk make som kräver middag (dag tre i influensainfernot) så nu får jag sluta skriva.

På återseende!

2 kommentarer:

  1. Stackars Jonas!! Själv är jag bara förkyld men jag tycker det är jobbigt nog med fnas under näsan. Rätt synd om dig också faktiskt..som måste laga middag o sånt på beställning.

    SvaraRadera
  2. Jo nu vill man bara pynta bort allt som har med jul att göra, nytt år nya tag!:)
    Ja som du såg har jag äntligen fått igång min blogg men där är vissa sakar jag inte får rätt på...får ta hjälp av dig sen!
    Ses på torsdag! Kram

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...