torsdag 19 februari 2009

Marias inredningstips

När man flyttar in i en ny bostad så kan det ibland bli lite svårt att få till det precis så där som man vill ha det. Jag är erfaren flytterska och har sysslat med inredning både på och utanför arbetstid i ett antal år så jag tänkte att nu ska jag dela med mig av mina inredningstips!

1. Man läser överallt om att blanda stilar och mixa gammalt och nytt. Ja, det är ett jättebra tips men! Det är svårt att få ihop det om man älskar allmoge och flyttar in i en modern "arkitektritad" villa a´la 2000-tal. Det går, givetvis, men man krånglar till det för sig ordentligt och resultatet riskerar att bli lite halvdant. Många stilar fungerar alldeles utmärkt ihop, t ex 50-tal och 2000-tal men det finns också de som skär sig ordentligt.
Vill du göra det enkelt för dig, kör på i en inredningsstil som passar arkitekturen i ditt hus eller lägenhet.

Arkitekt Jonas Lindwall. Bild från Sydsvenskan

Carl Larsson. Bild lånad från Internet.

2. Krukväxter. Så fort du kommer in med flyttlådorna, upp med växterna i fönsterna! Det mjukar upp och ger ett hemtrevligt intryck direkt.

3. Saker som alltid går att ställa på en sideboard, hylla, ett bord mm:
blomma typ orkidée, ljusstakar i alla former, en eller två pyntsaker, lampa, fotografi.
Sätt inte för mycket saker tillsammans och inte får mycket av samma sort, less is more!


4. Välj ett föremål som har en skön färgskala och inred rummet efter detta. Jag utgick från en vas när jag inredde vardagsrummet i vår gamla lägenhet, ska nog ha samma vas som utgångspunkt i mitt nya vardagsrum också, jag blev så nöjd!



5. Fräscha upp det som går. Jag har alltid bytt locket till toalettstolen vart jag än flyttat, satt upp kakeldekor, målat om när det varit möjligt och bytt kökskakel även om jag bott i hyresrätt. Detta har aldrig varit några problem för värden men jag har givetvis frågat först!

Min kitschiga sida har kommit fram på våra toaletter
med bl a grönt och orange färgtema.


Kakeldekor i vårt hus

5. Inred i röran. Skapa små mysiga rum i renoveringsröran och se till att du har kläder och lakan lättillgängliga. Använd byråer, sideboards mm för att förvara det som måste finnas nära till hands. Inred om efterhand.
Efter mitt lilla "bryt" i förra veckan här på bloggen kom mamma hit och vi tillbringade lördagen med att inreda om vardagsrummet. Nu har jag tre rum här; ett sovrum, ett dressingroom och ett vardagsrum som skiljs åt av tyg som hänger från taket. Fult? Ja. Men det ger ordning i kaoset.

Vårt nya dressingroom

6. Välj färger du tycker om! Var inte rädd, strunta i fondvägg om du verkligen älskar tapeten, sätt den på alla fyra väggar istället! Alla rum behöver inte matcha eller ha samma stil, kör nationalromantik i köket, 50-tal i vardagsrummet och modernt mys i sovrummet (som jag ska göra). Det viktiga är att det är färger, möbler och prylar som du gillar. Då skapas automatiskt en harmoni och stil som är just din.

Lycka till!

7 kommentarer:

  1. BRA tips :-) kan jag behöva nu när vi snart ska flytta (till svärmor dessutom, hrm :-()
    Jag sparar och tar fram, förhoppningsvis om inte för lång tid (HÅLL TUMMARNA!)
    KRAM MI :-)

    SvaraRadera
  2. Bra tips!
    Tack snälla
    Kram Åsa

    SvaraRadera
  3. Tack för bra tips !!!
    Sist tog vi hjälp av kompisen med heminredingsfirma. Visst kostade det en del men jag tycker verkligen det var värt det. Annars hade vi tagit med oss fel möbler när vi flyttade från STORT hus till liten lägenhet.
    Hade gjort oss av med möblerna vi gillade mest, om vi inte tagit hjälp.

    Kanske blir det hus snart igen, då ska jag ha detta inlägget i åtanke!!

    Ha det så gott och lycka till i ditt hem!
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Hej! Användbara tips! Och H&M:s inredning måste jag kolla in!
    Har antagit din utmaning förresten..:)Ha det så bra!

    SvaraRadera
  5. Hej Oumberlige Peter här! Din ciceron till de Oumberligasakerna och de meningslösa inläggens fader här. Angående ditt dasslock, den olivgröna färgen var en av Gustafsbergs standrad färger på en hel badrumsserie, såldes en komplett porslinsinredning med kakel och allt på inredningsauktion förra året gick för 63 ooo:- de är kult, kansk ett tips som bloggidé men du får ta ideén och starta upp den jag betraktas som lite konstig redan innan(ler) Varför inte låta alla foto sitt dasslock och visa det på bloggen, kanske kul? Håller koll på dig iallafall en fin och trevlig blogg har du, måste jag säga. Ha nu en fin och trevlig helg mvh från Peter!

    SvaraRadera
  6. Skriver alldeles för fort och slarvig, ber om ursäkt, badrumsserien tillverkades självklart under 1970-talet, ha det bra mvh från Peter!

    SvaraRadera
  7. Hej! Vilka bra tips!

    Tack för din fina kommentar hos mig:)
    Du undrade om vår platsbyggda förvaring i hallen. Den fanns där när vi flyttade in, de som bodde i huset före oss har byggt den. (korgarna lämnade de kvar, det var ju snällt:))
    Ha en trevlig helg!!
    kram Jenny

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...